Asociácia volejbalových rozhodcov, Slovensko


Diaľkový test

Nasledujú otázky z pravidiel volejbalu a zo športovo-technických dokumentov SVF, ktoré dostali v rámci pravidelného preskúšania všetci volejbaloví rozhodcovia na Slovensku.

1. Pozrite si pozorne video a odpovedzte na nasledovné otázky:

  • Aký by mal byť postup rozhodcu v tomto prípade?

    Prvý rozhodca zapíska a rozohrávku vyhrá biele družstvo (družstvo Nemecka), pretože tréner Srbska bránil súperovi v povolenej akcii.

  • Bola uvedená akcia hráča nemeckého družstva (v bielom), ktorý sa snažil zahrať loptu z voľnej zóny súpera, povolená, a prečo?

    Akcia nemeckého družstva bola povolená, podľa pravidla 10.1.2 - ak lopta celým objemom úplne alebo čiastočne preletí zvislú rovinu siete vonkajším priestorom do súperovej voľnej zóny, môže sa zahrať späť za podmienok, že: (9.1, obr. 5b) 10.1.2.1 sa hráč nedotkne súperovho poľa, (11.2.2) a 10.1.2.2 nazad zahraná lopta preletí zvislú rovinu siete opäť úplne alebo čiastočne vonkajším priestorom na tej istej strane ihriska. (11.4.4, obr. 5b). Súper nesmie brániť tejto akcii.

  • Bola uvedená akcia trénera družstva Srbska v súlade s pravidlami? Vysvetlite, podľa ktorého pravidla áno alebo nie.

    Nebola, tréner nesmie brániť takejto akcii a musí sa hráčovi uhnúť, aby mohol odohrať loptu. 5.2.3.4 - Tréner môže pri tom stáť alebo chodiť vo voľnej zóne pred lavičkou svojho družstva od predĺženia útočnej čiary až po zónu rozcvičovania bez toho, aby prekážal alebo zdržiaval hru. Zároveň podľa pravidla 10.1.2.2 nesmie súper brániť vyššie uvedenej akcii.

2. V druhom sete za stavu 4-6 z pohľadu domáceho družstva A podával hráč družstva A č. 9. Túto rozohrávku vyhralo družstvo A, avšak rozhodnutie rozhodcu vyvolalo vlnu protestov zo strany družstva B. Rozhodca svoje rozhodnutie nezmenil a družstvo A podávalo opäť za stavu 5-6. Avšak podávajúcim hráčom bol hráč č. 16 (družstvo sa otočilo o jedno postavenie v smere hodinových ručičiek). Rozhodcovia, zapisovateľ ani žiadne z družstiev si to nevšimli. Odpovedzte na nasledujúce otázky:

  • Aký mal byť postup rozhodcov a zapisovateľa v tejto situácii?

    Zapisovateľ by mal zistiť (podľa zápisu o stretnutí), že na podaní je nesprávny hráč. Po podaní bzučiakom upozorniť na chybu v postupe - nesprávneho hráča na podaní. Druhý rozhodca skontroluje zápis a prvý potom určí podávajúce družstvo, strata a zmena podania.

  • Aký by mal byť postup rozhodcov, ak by uvedenú chybu odhalili počas technického oddychového času v tom istom sete za stavu 12-9 z pohľadu družstva A?

    Prvý rozhodca (ak sa to dá zo zápisu vyčítať) vráti družstvo A o jedno postavenie späť, všetky body od tohto okamihu sa družstvu A odčítajú a pokračuje sa za stavu 5-10. Technický oddychový čas sa pri dosiahnutí 12. bodu v tom sete už opakovať nebude.

  • Aký by mal byť postup rozhodcov, ak by na chybu prišli až pri záverečnej kontrole zápisu o stretnutí po skončení stretnutia?

    Uvedenú skutočnosť zapísať do poznámky a o výsledku rozhodne súťažná komisia – porušenie pravidiel a ich nápravu je možné realizovať len do začiatku nasledujúceho setu.

3. Družstvo A vystriedalo v treťom sete za stavu 1-3 hráča č. 9 hráčom č. 16. Následne v tom istom sete za stavu 15:15 vystriedalo rovnaké družstvo hráča č. 6 základnej zostavy hráčom č. 15 a následne po jednej rozohrávke (15:16) ho vystriedali späť. Podobné striedanie prebehlo za stavu 19:19, kedy na ihrisko vošiel hráč č. 4 namiesto hráča č. 1 a následne o rozohrávku neskôr za stavu 19:20 sa hráč č. 1 vrátil na ihrisko. Zapisovateľ oznámil druhému rozhodcovi, že išlo o piate striedanie, avšak tréner družstva A vehementne protestoval, že ide len o štvrté striedanie. Rozhodcovia na protesty nereagovali a pokračovalo sa v hre. V koncovke setu za stavu 22:21 vystriedalo to isté družstvo hráča č. 5 hráčom č. 7. Zapisovateľ oznámil, že ide o šieste striedanie, avšak 2. rozhodca po diskusii s protestujúcim trénerom a technickým delegátom oznámil, že išlo len o 5. striedanie. Za stavu 22:23 bolo tomuto družstvu povolené aj ďalšie striedanie – na ihrisko sa vrátil hráč č. 5. Súper (družstvo B) protestoval a vyhradil si právo zapísať to do zápisu, že išlo o siedme striedanie v sete. Stretnutie vyhralo družstvo súpera (B), protest po stretnutí do zápisu neuviedli. Odpovedzte na nasledovné otázky:

  • Aký mal byť postup rozhodcov v čase protestu trénera za stavu 19:20?

    Prvý rozhodca dá slovné napomenutie prostredníctvom kapitána v hre; zároveň je vhodné si uvedenú skutočnosť overiť aj v zápise o stretnutí.

  • Aký mal byť postup rozhodcov za stavu 22:21?

    Dôsledne oznámiť trénerovi že ide o 6 striedanie a že mu nebude povolené ďalšie striedanie.

  • Malo byť striedanie za stavu 22:23 povolené? Ak nie, na základe akého pravidla?

    Nie, nemalo, nakoľko išlo o siedme riadne striedanie v sete. Každé družstvo smie v každom sete požiadať šesť striedaní hráčov. Ďalšia žiadosť je neoprávnená: 15.11 NEOPRÁVNENÉ ŽIADOSTI: 15.11.1.4 po vyčerpaní počtu povolených oddychových časov a striedaní. (15.1) Postup: 15.11.2 Prvá neoprávnená žiadosť v stretnutí, ktorá neovplyvní alebo nezdrží hru, sa odmietne bez ďalších dôsledkov, avšak musí sa zaznamenať do zápisu o stretnutí. (16.1, 25.2.2.6) 15.11.3 Akákoľvek ďalšia neoprávnená žiadosť toho istého družstva v stretnutí znamená zdržiavanie. (16.1.4) 16.2.2 Prvé zdržiavanie členom družstva sa trestá „NAPOMENUTÍM ZA ZDRŽIAVANIE“. (4.1.1, obr. 11/25) 16.2.3 Druhé a každé nasledujúce zdržiavanie ktorýmkoľvek členom toho istého družstva v tom istom stretnutí znamená chybu a trestá sa „PENALIZÁCIOU ZA ZDRŽIAVANIE“: súper získava bod a bude podávať. (6.1.3, obr. 11/25)

  • Aký je postih pre kapitána v hre/kapitána družstva, ktorý si vyhradí právo zapísať protest do zápisu počas stretnutia, ale po jeho skončení sa rozhodne tento protest do zápisu neuviesť?

    5.1.3.2 ak to prvému rozhodcovi v určenom čase oznámil, môže potvrdiť a do zápisu zaznamenať oficiálny protest voči použitiu alebo výkladu pravidla rozhodcom (5.1.2.1, 25.2.3.2). Z toho vyplýva že môže, ale nemusí si toto právo na konci stretnutia uplatniť a je to preto bez akéhokoľvek postihu. Naopak, ak by si kapitán v hre toto právo včas nevyhradil (bezprostredne po rozhodnutí, voči ktorému chce uviesť protest), rozhodcovia mu ho zapísať do zápisu o stretnutí nedovolia.

4. Uveďte, v ktorých situáciách sa dotyk hráča so sieťou považuje za chybný a ktorý rozhodca o tejto chybe rozhoduje a je povinný ju odpískať.

  • Ak sa hráč dotkne siete medzi anténkami alebo samotnej anténky počas akcie hrania s loptou, (11.3.1) - 1.R (prednostne chyby útočiaceho družstva, anténka na svojej strane), 2.R (prednostne chyby blokujúceho družstva a anténka na svojej strane ihriska)
  • Ak hráč použije sieť medzi anténkami ako oporu alebo pomoc pri udržaní rovnováhy, (obr. 11/19) (1.R aj 2.R)
  • Ak si hráč vytvorí dotykom siete nespravodlivú výhodu oproti súperovi, alebo (1.R aj 2.R)
  • Ak hráč svojou akciou bráni súperovi v snahe regulárne zahrať loptu (1.R aj 2.R)
  • Ak sa hráč chytí/zavesí do siete. (1.R aj 2.R)

5. Uveďte, aký by mal byť postup (vrátane uvedenia príslušných kariet, ktoré musí rozhodca ukázať a postupu, kedy a komu kartu ukáže), ak trestá hráča/člena družstva medzi setmi penalizáciou, vylúčením, resp. diskvalifikáciou:

  • penalizácia

    červená karta - Tresty udelené medzi setmi sa dávajú na začiatku nasledujúceho setu. Pred prvým podaním preto prvý rozhodca zavolá hráča základnej zostavy k sebe a udelí mu červenú kartu – bod a podanie súperovi. Ak ide o trest podávajúceho drusžtva, súper získáva bod a právo podania – hráči sa musia otočiť o jedno postavenie. Ak ide o penalizáciu hráča prijímajúceho družstva, súper získava bod a podávať bude hráč v zóne 1. V prípade, že ide o penalizáciu náhradníka alebo iného člena družstva na lavičke, udelí trest prostredníctvom kapitána v hre.

  • vylúčenie

    Prvý rozhodca oznámi ihneď kapitánovi v hre, že bude trestať hráča vylúčením (aby ho nedal tréner do základnej zostavy a predišlo sa tým „dvojitému trestu“ – nevyhnutnosti striedania). Na začiatku udelí trest prostredníctvom kapitána v hre – ukáže žltú kartu a červenú kartu v jednej ruke. Hráč musí odísť a zotrvať počas celého setu v zóne trestov, trest je potrebné zapísať do zápisu o stretnutí, trest nemá ďalšie hracie dôsledky (bez bodu a podania súperovi).

  • diskvalifikácia

    Prvý rozhodca oznámi ihneď kapitánovi v hre, že bude trestať hráča diskvalifikáciou (aby ho nedal tréner do základnej zostavy a predišlo sa tým „dvojitému trestu“ – nevyhnutnosti striedania). Na začiatku udelí trest prostredníctvom kapitána v hre – ukáže žltú kartu v jednej a červenú kartu v druhej ruke. Hráč musí opustiť až do konca stretnutia súťažný priestor, trest je potrebné zapísať do zápisu o stretnutí, trest nemá ďalšie hracie dôsledky (bez bodu a podania súperovi).

1. V 2. sete stretnutia družstvo A požiadalo o striedanie. Následne družstvo B požiadalo o oddychový čas. Bezprostredne po oddychovom čase požiadalo družstvo A opäť o striedanie (striedajúci hráč vošiel pripravený do zóny striedania).

  • Aký by mal byť postup zapisovateľa a rozhodcov v tejto situácii? Uveďte podrobný postup a hracie dôsledky uvedenej situácie ako aj číslo pravidla, podľa ktorého musia rozhodcovia postupovať.
  • Aký by mal byť postup rozhodcov, ak striedanie povolili a o tejto situácii ich upovedomil zapisovateľ až po skončení ďalšej rozohrávky?
  • Aký by mal byť postup rozhodcov, ak by na uvedenú chybu prišli až v nasledujúcom sete?

2. Na začiatku druhého setu sa na podanie pripravovala hráčka č. 6 družstva A. Tréner družstva A však dostal červenú kartu za hrubé správanie medzi setmi. Rozhodcovia pridelili bod družstvu B a ponechali právo podania hráčke č. 6 družstva A. Táto hráčka pri svojom podaní nezískala žiadny bod. Následne sa v hre pokračovalo.

  • Bol postup rozhodcov správny? Ak nie, aký mal byť postup rozhodcov?
  • Aký by mal byť postup rozhodcov, ak uvedenú chybu odhalili počas technického oddychového času za stavu 8-6 z pohľadu družstva A?

3. Družstvo A získalo bod a právo podania a hráči sa otočili o jedno postavenie - došlo k výmene libera zo zóny 5, keďže išiel pôvodne vymenený blokujúci hráč č. 4 do prednej zóny. Na podanie bol pripravený druhý blokár, hráč č. 1. V rovnakom prerušení však bol penalizovaný ich spoluhráč za hrubé správanie – bod a podanie dostalo družstvo B. Následne došlo k výmene libera – vošiel do zóny 1 namiesto hráča č. 1. Je uvedený postup správny? Odôvodnite Vaše rozhodnutie.

4. Prijímajúce družstvo B uskutočnilo striedanie – vysokého blokára v zadnej zóne (zóna 5) vystriedal na posilnenie prihrávky striedajúci hráč z lavičky. Následne v tom istom prerušení bolo podávajúce družstvo A penalizované za zdržiavanie hry. Družstvo B sa preto otočilo o jedno postavenie a žiadalo o vystriedanie blokujúceho hráča späť na ihrisko, keďže jeho náhradník sa dostal do prednej zóny (zóna 4). Aký by mal byť postup rozhodcov v tomto prípade? Odôvodnite Vaše rozhodnutie.

5. Rozhodca napomenul v 1. sete trénera družstva A žltou kartou za nešportové správanie. V druhom sete došlo k nešportovému správaniu hráčov oboch družstiev – rozhodca dal žltú kartu hráčovi č. 1 družstva A a hráčovi č. 6 družstva B. V hre sa pokračovalo bez akýchkoľvek protestov. Bol uvedený postup rozhodcu správny? Odôvodnite svoje rozhodnutie, prípadne uveďte správne riešenie, ak považujete postup za nesprávny.

6. Uveďte, v ktorých situáciách sa dotyk hráča so sieťou považuje za chybný, a ktorý rozhodca o tejto chybe rozhoduje a je povinný ju odpískať.

7. V zápise o stretnutí boli v zostave družstva uvedení 12 hráči (z toho dvaja liberovia), tréner dvaja asistenti trénera a lekár.

  • V druhom sete za stavu 5:5 bol vylúčený libero družstva (č. 5). V tom istom sete došlo k zraneniu druhého libera rovnakého družstva (č. 8). Môže tréner menovať nového libera (hráč na lavičke, č. 12)? Koľko liberov môže družstvo používať od tretieho setu, ak sa medzitým podarilo ošetriť zraneného libera č. 8 (uveďte aj ich čísla)?
  • V druhom sete za stavu 5:5 bol vylúčený libero družstva (č. 5). V tom istom sete za stavu 12:8 došlo k vylúčeniu aj druhého libera rovnakého družstva (č. 8). Môže tréner menovať nového libera (náhradník na lavičke, č. 12)? Koľko liberov môže družstvo používať od tretieho setu (uveďte aj ich čísla)?
  • V treťom sete za stavu 15:14 bol vylúčený tréner družstva. Môže kapitán družstva požiadať rozhodcu, aby družstvo viedol jeden z asistentov trénera alebo lekár?

8. Družstvo má v zápise o stretnutí uvedených 12 hráčov (vrátane dvoch liberov). V treťom sete za stavu 22:22 sa po úspešnom bloku zranil pri dopade kapitán družstva č. 1 tak, že musel byť ihneď odvezený do nemocnice. Predtým bol tento hráč vystriedaný riadnym striedaním hráčom č. 3 (16:15) a následne bol vystriedaný aj späť na ihrisko (16:16). Žiadne ďalšie striedania v tomto sete ešte družstvo nerealizovalo.

  • Aký postup musí zvoliť družstvo a rozhodcovia v tomto prípade (3 minúty na ošetrenie?, riadne striedanie?, výnimočné striedanie?, výmena libera?).
  • Môže byť zranený hráč č. 1 vystriedaný aj hráčom č. 3?
  • Kto bude po stretnutí podpisovať zápis o stretnutí?

1. Napíš všetky chyby (aj s uvedením čísla pravidla), pri ktorých čiarový rozhodca musí použiť znamenie č. 12/2.

  • 8.4.1 ak sa dotkne povrchu hracej plochy úplne za čiarami vymedzujúcimi ihrisko
  • 10.1.2 ak lopta celým objemom úplne alebo čiastočne preletí zvislú rovinu siete vonkajším priestorom do súperovej voľnej zóny, hráč zahrá loptu naspäť cez priestor preletu – ČR zdvihne zástavku v momente preniknutia lopty ponad postrannú čiaru nad ihrisko súpera.
  • Lopta odbitá na stranu súpera preletí zvislú rovinu siete priestorom preletu do voľnej zóny súpera, hráč sa snaží zahrať loptu naspäť – ČR zdvihne zástavku v momente dotyku tohto hráča s loptou.

2. Aký je postup rozhodcu v prípade, že sa hráč na lavičke správa nešportovo? Uveďte postup rozhodcu, keď sa to stalo prvý krát, druhý krát a tretíkrát v tom istom stretnutí.

Všetky nešportové správania sa posudzujú podľa závažnosti previnenia. Ak ide o malé priestupky (21.1):

  1. 1. krok - dá slovné napomenutie prostredníctvom kapitána v hre.
  2. 2. krok - použije ŽLTÚ KARTU príslušnému členovi družstva. Toto formálne napomenutie sa nepovažuje za trest, ale je to znamenie toho, že člen družstva (a tým aj celé družstvo) dosiahol v príslušnom stretnutí úroveň trestania. Zapisuje sa do zápisu o stretnutí, avšak nemá žiadne okamžité dôsledky - keďže ide o hráča z lavičky - oznamuje sa mu to cez kapitána v hre, potrestaný hráč zdvihnutím ruky potvrdí informovanosť o treste.
  3. penalizácia (obr. 11/6b – ČERVENÁ KARTA) - ďalší malý priestupok alebo prvé hrubé správanie v stretnutí ktoréhokoľvek člena družstva sa trestá udelením bodu a podania súperovi. (4.1.1, 21.2.1)

Druhé hrubé správanie toho istého člena družstva v tom istom stretnutí sa trestá vylúčením bez ďalších dôsledkov. (4.1.1, 21.2.1)

Tretie hrubé správanie toho istého člena družstva v tom istom stretnutí sa trestá diskvalifikáciou bez ďalších dôsledkov. (4.1.1, 21.2.1)

3. V 2. sete stretnutia došlo omylom k povoleniu 7. striedania družstva A (za stavu 20:22 z pohľadu družstva A). Za stavu 21:23, tesne pred pokynom na podanie pre hráča družstva B, informoval (po upozornení zapisovateľom) druhý rozhodca prvého rozhodcu o tejto chybe.

  • Aký by mal byť postup rozhodcov v danom momente? Uveďte podrobný postup a hracie dôsledky uvedenej situácie ako aj číslo pravidla, podľa ktorého musia rozhodcovia postupovať.

    15.9.2 Ak družstvo nesprávne striedalo a hra pokračuje, postupuje sa nasledovne v tomto poradí: (8.1, 15.6) 15.9.2.1 družstvo sa trestá udelením bodu a podania súperovi, (6.1.3) 15.9.2.2 striedanie sa opraví, 15.9.2.3 body, ktoré družstvo získalo v okamihu chyby a po nej, sa zrušia. Body súpera zostávajú platné. Stav bude upravený na 20:24 z pohľadu družstva A.

  • Aký by mal byť postup rozhodcov, ak by na uvedenú chybu prišli až v nasledujúcom sete?

    Chyby z predchádzajúceho setu je možné opraviť aj po skončení setu (casebook, prípad 7.5), avšak v tomto prípade len do začiatku nasledovného setu. Neskôr to už nie je možné – záver seminára ERC.

4. Uveďte, aké podmienky musia byť splnené na to, aby došlo k chybe „clona“

  • jedným hráčom:

    12.5.1 Hráč ak počas výkonu podania máva pažami, skáče alebo sa pohybuje do strán zakrýva podávajúceho hráča a dráhu letu lopty. (12.4, obr. 6)

  • skupinou hráčov:

    12.5.1,2.Skupina hráčov podávajúceho družstva vytvára clonu, ak počas výkonu podania máva pažami, skáče alebo sa pohybuje do strán, alebo ak vytvorením skupiny zakrýva podávajúceho hráča a dráhu letu lopty. (12.4, obr. 6)

5. V treťom sete za stavu 12:12 bol za hrubé správanie potrestaný červenou kartou hráč družstva A. Dovtedy rozhodca v stretnutí netrestal ani nenapomínal za nevhodné správanie.

  • Aký by mal byť postup rozhodcu, ak sa neskôr v tomto stretnutí správa ten istý hráč, ktorý už dostal červenú kartu, nevhodne (malý priestupok)?

    Rozhodca musí použiť vyšší trest – progresívnosť trestania – t.j. vylúčenie (žltá a červená karta spolu v jednej ruke).

  • Aký by mal byť postup rozhodcu, ak sa neskôr v tomto stretnutí správa iný hráč rovnakého družstva po prvýkrát nevhodne (malý priestupok)?

    Prvý malý priestupok v stretnutí sa rieši podľa pravidla 21.1. v prvom kroku slovným napomenutím prostredníctvom kapitána v hre.

  • Aký by mal byť postup rozhodcu, ak sa neskôr v tomto stretnutí správa iný hráč rovnakého družstva po druhýkrát nevhodne (malý priestupok)?

    Druhý malý priestupok v stretnutí sa rieši podľa pravidla 21.1 v druhom kroku použitím žltej karty príslušnému členovi družstva. Toto formálne napomenutie sa nepovažuje za trest, ale je to znamenie toho, že člen družstva (a tým aj celé družstvo) dosiahol v príslušnom stretnutí úroveň trestania. Zapisuje sa do zápisu o stretnutí, avšak nemá žiadne okamžité dôsledky.

6. Asistent zapisovateľa a zapisovateľ si všimli v prerušení medzi dvomi rozohrávkami (ešte pred zapískaním 1. rozhodcu na podanie), že podávajúce družstvo uskutočnilo dve výmeny libera v tom istom prerušení hry (neprebehla medzi nimi dokončená rozohrávka).

  • Aký by mal byť postup rozhodcov (1. rozhodca, 2. rozhodca, zapisovateľ, asistent zapisovateľa)?

    19.3.2.9 Nesprávne výmeny libera - ak bola nesprávna výmena spozorovaná pred začiatkom ďalšej rozohrávky, rozhodcovia ju opravia a potrestajú družstvo za zdržiavanie; (obr. 9) POSTUP: 1R: po získaní všetkých informácií udeľuje trest a rozhodne kto bude mať podanie v ďalšej rozohrávke; 2R: po signalizácii od asistenta zapisovateľa alebo zapisovateľa (elektronický zápis) upozorňuje družstvo a urobí nápravu; Z: 25.2.2.7 podľa pokynov druhého rozhodcu zaznamenáva všetky ďalšie udalosti; AZ: zvukovou signalizáciou ihneď upozorňuje rozhodcov na akékoľvek chyby pri výmenách libera (19.3.2)

  • Aký by mal byť postup rozhodcov, keby ich zapisovateľ na to upozornil až po prebehnutí ďalšej dokončenej rozohrávky?

    19.3.2.9 Nesprávne výmeny libera - ak bola nesprávna výmena libera spozorovaná po podaní, dôsledky sú rovnaké ako pri nesprávnom striedaní. (15.9) 15.9.2.1 družstvo sa trestá udelením bodu a podania súperovi, (6.1.3) 15.9.2.2 striedanie sa opraví, 15.9.2.3 body, ktoré družstvo získalo v okamihu chyby a po nej, sa zrušia. Body súpera zostávajú platné.

7. Postavenie družstva A bolo na začiatku setu nasledovné (od zóny 1): 5, 7, 9, 3, 2, 4. Posledným podávajúcim hráčom družstva A bol hráč č. 3, ktorého po pokazenom podaní vymenil libero s číslom 1. Na podanie sa pripravuje hráč družstva B. Označte (áno/nie), či je nakreslené postavenie hráčov na ihrisku správne v momente úderu do lopty pri podaní súpera a ak nie je, napíšte čísla hráčov, ktorí stoja v chybnom postavení.

  • správne
  • nesprávne (4 a 9)
  • nesprávne (5 a 7)
  • nesprávne (1 a 9)

8. Uveďte, či je uvedená situácia chybou a označte rozhodcu, ktorý je oprávnený o nej rozhodnúť/odpískať ju: (áno/nie; len 1. rozhodca, len 2. rozhodca, obaja rozhodcovia)

  • Uskutočnený blok zadného hráča. áno, obaja
  • Pokus o blok zadného hráča. nie
  • Pokus o blok libera. áno, obaja
  • Účasť zadného hráča v uskutočnenom kolektívnom bloku, pričom sa samotný zadný hráč lopty nedotkol. áno, obaja
  • Dotyk hráča s vrchnou páskou siete medzi anténkami počas akcie hrania s loptou. áno, obaja
  • Dotyk hráča s vrchnou páskou siete z vonkajšej strany anténky na strane druhého rozhodcu počas akcie hrania s loptou. nie
  • Dotyk hráča s časťou anténky nad sieťou na strane prvého rozhodcu počas akcie hrania s loptou. áno, 1R
  • Preniknutie hráča do poľa súpera pod sieťou celou nohou (hráč neprekážal súperovi v hre). áno, 2R
  • Preniknutie hráča do poľa súpera pod sieťou časťou chodidla, pričom hráč neprekážal súperovi v hre a časť chodidla ostala nad stredovou čiarou ( avšak sa jej nedotýkala). nie
  • Preniknutie hráča do poľa súpera pod sieťou celou rukou (hráč neprekážal súperovi v hre). nie
  • Dotyk lopty s podlahou, ak prvý rozhodca nie je v pozícii, aby mohol tento dotyk vidieť. áno, 2R
  • Dotyk lopty o cudzí predmet. áno, 2R

1. Napíš všetky chyby (aj s uvedením čísla pravidla), pri ktorých prvý, prípadne druhý rozhodca musí použiť znamenie č. 11/12.

  • 15.6.3 Blokovanie súperovho podania. (14.5)
  • 14.6.6 Libero sa pokúša o individuálny alebo kolektívny blok. (14.1.1, 19.3.1.3)
  • 14.6.2 Hráč zadnej zóny alebo libero uskutoční blok, alebo sa zúčastňuje uskutočneného bloku. (14.1., 14.5, 19.3.1.3)
  • 12.6.2.3 Lopta od podávajúceho hráča preletí ponad clonu (12.5)

2. Aký by mal byť postup rozhodcov (1. rozhodca, 2. rozhodca, zapisovateľ, asistent zapisovateľa), pokiaľ zistia, že prijímajúce družstvo uskutočnilo dve výmeny libera v jednom prerušení hry (neprebehla medzi nimi dokončená rozohrávka)?

Nesprávne výmeny libera zahŕňajú (okrem iného):

  • medzi dvomi výmenami neprebehla dokončená rozohrávka (6.1.3)
  • libero bol vymenený iným hráčom ako druhým libero alebo riadne vymeneným hráčom. (15.9)

Nesprávna výmena libera by sa mala posudzovať rovnakým spôsobom ako nesprávne striedanie: (15.9)

  • ak bola nesprávna výmena spozorovaná pred začiatkom ďalšej rozohrávky, rozhodcovia ju opravia a potrestajú družstvo za zdržiavanie; (obr. 9)
  • ak bola nesprávna výmena libera spozorovaná po podaní, dôsledky sú rovnaké ako pri nesprávnom striedaní. (15.9)

Pravidlo 19.3.2.9

3. Aký by mal byť postup v prípade, že sa niektorý člen správa počas stretnutia nešportovo? Popíš situáciu, ak sa to stalo po prvý krát, a tiež opakovane v stretnutí.

21.1 Malé priestupky proti športovému správaniu sa netrestajú. Je povinnosťou prvého rozhodcu predchádzať tomu, aby sa priestupkami priblížili k hranici trestov. (5.1.2, 21.3). Realizuje to v dvoch krokoch: (obr. 9, obr. 11/6a) 1. krok: dá slovné napomenutie prostredníctvom kapitána v hre; 2. krok: použije ŽLTÚ KARTU príslušnému členovi(-om) družstva. Toto formálne napomenutie sa nepovažuje za trest, ale je to znamenie toho, že člen družstva (a tým aj celé družstvo) dosiahol v príslušnom stretnutí úroveň trestania. Zapisuje sa do zápisu o stretnutí, avšak nemá žiadne okamžité dôsledky.

21.2 Nevhodné správanie členov družstva voči rozhodcom, funkcionárom, súperom, spoluhráčom alebo divákom sa podľa závažnosti konania klasifikuje v troch stupňoch. (4.1.1)

4. V stretnutí po prvom odbití prijímajúceho družstva lopta preletela rovinu siete priestorom preletu a smerovala do voľnej zóny súpera. Hráč prijímajúceho družstva sa rozbehol za loptou, avšak blokár súpera sa mu postavil pri stĺpe do cesty a zabránil mu v odohraní lopty. Aké by malo byť rozhodnutie rozhodcov?

10.1.2 Ak lopta celým objemom úplne alebo čiastočne preletí zvislú rovinu siete vonkajším priestorom do súperovej voľnej zóny, môže sa zahrať späť súper nesmie brániť tejto akcii. Keďže lopta letela priestorom preletu, hráč by nemohol zahrať loptu späť. Činnosť blokára sa teda nemôže považovať za bránenie v akcii, ale mohlo by sa to považovať za nešportové správanie, a to podľa závažnosti, akým spôsobom si počínal blokár. Čiže ako náhle dopadne lopta, je to lopta mimo ihriska i v prípade ak sa jej dotkne hráč prijímajúceho družstva.

5. Napíšte podľa pravidiel, kedy a za akých podmienok môže dôjsť k menovaniu nového libera u družstva s jedným liberom, resp. u družstva s dvomi liberami.

Družstvo s jedným liberom:

Ak má družstvo k dispozícii len jedného libera podľa pravidla 19.4.1, alebo ak je v zápise o stretnutí zapísaný len jeden libero a tento libero sa stal alebo bol vyhlásený za neschopného pokračovať v hre, tréner (alebo kapitán v hre ak tréner nie je prítomný) môže menovať za libera do konca stretnutia ktoréhokoľvek hráča (okrem vymeneného hráča), ktorý v momente menovania nie je na ihrisku. (19.4, 19.4.1)

19.4.2.2 Ak sa stane neschopným pokračovať v hre hrajúci libero, môže byť vymenený riadne vymeneným hráčom alebo ihneď a priamo na ihrisko novo-vymenovaným liberom. Libero, ktorý bol dôvodom pre menovanie nového libera, nesmie hrať až do konca stretnutia hrať.

Ak libero v momente vyhlásenia za neschopného pokračovať v hre nie je na ihrisku, môže byť dôvodom pre menovanie nového libera. Libero vyhlásený za neschopného pokračovať v hre nesmie hrať až do konca stretnutia.

19.4.2.3 Tréner (alebo kapitán v hre, ak tréner nie je prítomný) informuje o menovaní nového libera druhého rozhodcu. (5.1.2.1, 5.2.1)

19.4.2.4 V prípade, že novovymenovaný libero sa stal alebo bol vyhlásený za neschopného pokračovať v hre, sú možné ďalšie menovania. (19.4.1)

19.4.2.5 Ak žiada tréner o menovanie kapitána družstva za nového libera, toto menovanie bude povolené, avšak kapitán družstva sa musí vzdať všetkých práv kapitána družstva. (5.1.2, 19.4.1)

19.4.2.6 V prípade menovania nového libera musí byť jeho číslo zapísané do kolónky poznámky v zápise o stretnutí a v zápise o výmenách libera (alebo v elektronickom zápise, ak sa používa). (25.2.2.7, 26.2.2.1)

Družstvo s dvomi liberami:

19.4.3.1 Ak družstvo zapísalo do zápisu o stretnutí dvoch liberov a jeden sa stane neschopným pokračovať v hre, družstvo má právo hrať len s jedným liberom. (4.1.1, 19.1.1)

Menovanie nového libera sa nepovolí okrem prípadu, kedy ani zostávajúci libero nie je schopný pokračovať v hre do konca stretnutia. (19.4)

Princípy/pravidlá, ktoré je potrebné zohľadňovať pri posúdení oprávnenosti menovania:

  • libero je dobrovoľný, nie povinný
  • koľko liberov je k dispozícii na hru v momente menovania

6. V druhom sete za stavu 2:4 podával hráč č. 11 družstva A. Podanie smerovalo do siete a družstvo B získalo bod a právo podania (5:2). Libero družstva A vošiel do ihriska, aby vymenil hráča č. 11, avšak hráč č. 11 ostal na ihrisku (na ihrisku bolo 7 hráčov).

Aký by mal byť postup rozhodcov v takejto situácii?

Prvý rozhodca povolí podanie až po overení, či sú družstvá pripravené hrať a či má podávajúci hráč loptu. (12., obr. 11/1). Čiže prvý rozhodca by mal počkať so zapísknutím na podanie. Ak by to spôsobilo zdržanie hry, podávajúce družstvo malo byť potrestané za zdržiavanie, lebo sú siedmi hráči na ihrisku, a preto nemohol prvý rozhodca povoliť podanie. Hráč č. 11 opustí ihrisko. A pokračuje sa podľa výsledku trestu za zdržiavanie (ak napomenutie – 5:2 v prospech družstva B, ak penalizácia – 6:2 v prospech družstva B.

  • Aký bude postup rozhodcov, ak chybu spozorujú počas trvania rozohrávky? Preruší hru a trestá družstvo ako chyba v postupe. Hráči musia zaujať správne postavenie. – 6:2 v prospech družstva B (7.3, 7.4)
  • Aký bude postup rozhodcov, ak chybu spozorujú po rozohrávke a vyhral ju súper? Súper získava bod za vyhratú rozohrávku, ďalší za zlú výmenu už nie. Hráči musia zaujať správne postavenie – 6:2 v prospech družstva B (7.3, 7.4) – je predmetom otázky na FIVB
  • Aký bude postup rozhodcov, ak chybu spozorujú po rozohrávke a vyhralo ju práve toto družstvo so siedmimi hráčmi na ihrisku? Družstvo súpera vyhrá rozohrávku chybou v postupe, bod za pôvodne vyhratú rozohrávku družstvo A nedostane (zruší sa). Hráči musia zaujať správne postavenie – 6:2 v prospech družstva B (7.3, 7.4)

7. Počas prvého odbitia družstva sa lopta dotkla postupne viacerých častí tela prijímajúceho hráča (išlo o následné dotyky v rámci jednej akcie).

  • Je uvedená činnosť v súlade s pravidlami, ak išlo o príjem súperovho podania horným odbitím prstami? Uveďte číslo pravidla a stručne vysvetlite vašu odpoveď.
  • Je uvedená činnosť v súlade s pravidlami, ak išlo o príjem súperovho podania, avšak nie prstami?
  • Je uvedená činnosť pri prvom odbití v súlade s pravidlami, ak išlo o príjem útočného úderu súpera horným odbitím prstami?
  • Je uvedená činnosť pri prvom odbití v súlade s pravidlami, ak išlo o príjem útočného úderu súpera avšak nie prstami?

9.2.3.2 Pri prvom odbití družstva sa lopta môže dotknúť rôznych častí tela po sebe s podmienkou, že dotyky sú súčasťou jednej akcie. (9.2.3.2) – vo všetkých štyroch prípadoch ide o prvé odbitie

8. V stretnutí došlo k diskvalifikácii libera za agresívne správanie, ktorý bol v čase diskvalifikácie na ihrisku. Aký by mal byť postup rozhodcu? Stručne vysvetlite,

  • Akým spôsobom udelí rozhodca trest? Prvý rozhodca si zavolá libero a oznámi mu udelený trest a potom ukáže žltú + červenú kartu samostatne v obidvoch rukách (21.3.3, 21.6, obr.11/8).
  • Aké dohovorené znamenie použije? žltá + červená karta samostatne v obidvoch rukách (21.6, obr.11/8).
  • Kam musí diskvalifikovaný hráč odísť po udelení trestu? člen družstva potrestaný diskvalifikáciou musí do konca stretnutia opustiť hrací priestor (21.3.3.1, 4.1.1, obr. 1a)
  • Aké bude mať trest hracie dôsledky? bez hracích dôsledkov - bod a podanie súperovi sa pri diskvalifikácii neudeľuje (21.3.3.1)
  • Môže tréner požiadať o menovane nového libera? Ak má družstvo dvoch liberov, musí hrať s len jedným liberom až do konca stretnutia (19.4.3.1.) Ak má len jedného libera, môže menovať nového libero (21.3.3).

9. Uveďte, ktorý rozhodca a kedy môže odpískať chybný dotyk hráča so sieťou. Uveďte aj číslo pravidla.

K chybe dôjde len v situácii, kedy dotyk hráča so sieťou ovplyvní hru súpera, napr. sa hráč dotkne vrchnej pásky siete alebo 80 cm dlhej hornej časti anténky počas hrania s loptou, alebo počas hrania s loptou použije sieť ako oporu, alebo ak si vytvorí výhodu oproti súperovi, alebo ak svojou akciou bráni súperovi v snahe regulárne zahrať loptu (11.3.1, 11.4.4).

  • Prvý rozhodca: chybný dotyk hráča so sieťou, prednostne na strane útočiaceho družstva (23.3.2.3c)
  • Druhý rozhodca: chybný dotyk hráča o sieť prednostne na strane blokujúceho družstva alebo anténky na svojej strane ihriska (11.3.1, 24.3.2.3).

1. Napíš všetky chyby (aj s uvedením čísla pravidla), pri ktorých čiarový rozhodca musí použiť znamenie č. 12/4.

  • 8.4.2 ak sa lopta dotkne predmetu mimo ihriska, stropu alebo osoby mimo hry
  • 8.4.3 ak sa lopta dotkne anténok, povrazov, stĺpov alebo siete z vonkajšej strany postranných pások
  • 8.4.4 ak lopta celým objemom preletí zvislú rovinu siete úplne alebo čiastočne vonkajším priestorom okrem prípadu podľa pravidla 10.1.2
  • 12.4.3 ak sa podávajúci hráč v momente úderu do lopty pri podaní alebo odrazu pre podanie vo výskoku dotýka ihriska (vrátane zadnej čiary) alebo plochy mimo zóny podania
  • 27.2.1.4 ak ktorýkoľvek hráč (okrem podávajúceho) v momente podania stojí mimo svojho ihriska
  • 27.2.1.6 akýkoľvek dotyk hráča s anténkou na svojej strane ihriska počas akcie pri hraní s loptou, alebo ak tento dotyk ovplyvní hru
  • 27.2.1.7 loptu, ktorá preletí mimo priestoru preletu do súperovho ihriska, alebo sa dotkne anténky na svojej strane ihriska (podobne ako 8.4.4)

2. Pozri si video (poskytnuté na edukačné účely od Z. Haníka), či boli porušené pravidlá a ak áno, tak stručne vysvetli, ktoré a prečo.

12.5 CLONA (obr. 11/12)

  • 12.5.1 Hráči podávajúceho družstva nesmú individuálnou ani kolektívnou clonou súperovi zakrývať podávajúceho hráča alebo dráhu letu lopty. (12.5.2)
  • 12.5.2 Hráč alebo skupina hráčov podávajúceho družstva vytvára clonu, ak počas výkonu podania máva pažami, skáče alebo sa pohybuje do strán, alebo ak vytvorením skupiny zakrýva dráhu letu lopty.

3. Na obrázku je lístok s postavením pre prvý set družstva Komárno. Napíš na základe prezretia videa 1, videa 2, obrázku 1 (správne postavenie pri podaní družstva Komárna) a obrázku 2 (rovnaké postavenie pri podaní družstva hostí), či bolo postavenie hráčok v momente úderu do lopty pri podaní hráčky súpera správne (poslednou hráčkou, ktorá podávala v družstve Komárna, bola hráčka s číslom 4) a ak nie, ktoré hráčky a prečo sa chyby dopustili.

Hráčky 7 a 11 boli v zlom postavení. Hráčka 7 mala byť zadná a 11 naopak predná.

4. V stretnutí po druhom odbití družstva lopta preletela rovinu siete vonkajším priestorom preletu a smerovala do voľnej zóny súpera. Čiarový rozhodca použil dohovorené znamenie zástavkou – mával zástavkou a ukazoval prstom na anténku, ale prvý rozhodca na to nereagoval. Postupovali rozhodcovia správne? Ak nie, aký mal byť ich správny postup?

Čiarový rozhodca mylne mával so zástavkou a prvý rozhodca nechal správne pokračovať v hre, keďže k chybe nedošlo.

Čiarový rozhodca nemal mávať zástavkou, nakoľko k chybe nedošlo 10.1.2 Ak lopta celým objemom úplne alebo čiastočne preletí zvislú rovinu siete vonkajším priestorom do súperovej voľnej zóny, môže sa zahrať späť za podmienok, že: (9.1, obr. 5b)

  • 10.1.2.1 sa hráč nedotkne súperovho poľa, (11.2.2)
  • 10.1.2.2 nazad zahraná lopta preletí zvislú rovinu siete opäť úplne alebo čiastočne vonkajším priestorom na tej istej strane ihriska. Súper nesmie brániť tejto akcii. (11.4.4, obr. 5b)

5. Stretnutie má stanovený začiatok stretnutia na 18:00. Doplň čas do začiatku stretnutia, kedy musí rozhodca urobiť (aj podľa oficiálneho hracieho protokolu a SPV) nasledovné činnosti:

  1. Skontrolovať, či má družstvo súpera k dispozícii 6 lôpt na rozcvičenie rovnakej charakteristiky ako sú oficiálne schválené lopty pre príslušnú súťaž. 17.00
  2. Skontrolovať, či sú prítomní všetci členovia družstiev a majú k dispozícii príslušné doklady v zmysle SPV a VP, ktorí môžu byť zapísaní do zápisu o stretnutí (v extralige). Do 17.20
  3. Rozhodcovia skontrolujú výšku siete. 17.44
  4. Rozhodcovia skontrolujú tlak hracích lôpt. 17.46 - 17.56
  5. Hráči si musia obliecť (a od toho momentu mať oblečené) hracie dresy. 17.44 - 17.46
  6. Kapitáni a tréneri podpíšu zápis o stretnutí v časti zostavy družstiev. 17.45
  7. Tréneri sú povinní odovzdať lístky s postavením pre prvý set. 17.48
  8. Začiatok oficiálnej rozcvičky. 17.46
  9. Ukončenie oficiálnej rozcvičky. 17.56
  10. Predstavenie družstiev. 17.57
  11. Predstavenie rozhodcov. 17.58

6. Hráč č. 5 družstva A dostal v prvom sete za stavu 14:15 červenú kartu za prvé urážlivé správanie sa voči rozhodcovi. Zapisovateľ ju zaznamenal do zápisu o stretnutí a udelil bod družstvu B (14:16). Nasledoval technický oddychový čas. Počas TTO kapitán družstva A protestoval u druhého rozhodcu, že bod súperovi nemal byť udelený. Aký by mal byť postup rozhodcov v takejto situácii?

Rozhodca by mal opraviť svoje rozhodnutie a zrušiť udelený bod družstvu B (červená karta – vylúčenie hráča č. 5 za urážlivé správanie ostáva v platnosti – preto musí až do konca setu ostať sedieť v zóne trestov). Pokračovať by sa malo od stavu 14:15. Pri 16. bode už TTO nebude, nakoľko v príslušnom sete už druhý TTO bol.

V prípade, že rozhodca svoje rozhodnutie o udelení bodu a podania súperovi za červenú kartu nezmení, kapitán v hre má právo vyhradiť si okamžite zapísanie protestu do zápisu po stretnutí.

7. Družstvo uviedlo do zoznamu hráčov v zápise o stretnutí dvoch liberov.

  1. Aký dres musia mať títo liberovia v porovnaní s ostatnými hráčmi družstva? 19.2 Liberovia musia mať oblečený úbor (alebo vestu, bundu pre novovymenovaného libera), ktorého aspoň dres musí byť kontrastný k farbe dresov ostatných členov družstva. Úbor liberov môže byť iného vzoru, ale musí byť očíslovaný ako u ostatných členov družstva. (4.3)
  2. Môžu mať liberovia odlišný dres medzi sebou navzájom? V pravidlách to nie je uvedené, preto v zásade môžu mať odlišný dres medzi sebou. Pre súťaže riadené CEV a MEVZA musia mať dresy rovnaké, nakoľko je to uvedené v doplňujúcich inštrukciách.
  3. Môžu mať liberovia dlhý rukáv, ak ostatní hráči majú dresy s krátkym rukávom? Áno, môžu.
  4. Kde budú stáť liberovia počas predstavovania družstiev nastúpených v strede ihriska pred začiatkom stretnutia? Aktívny libero (ktorý bude na ihrisku ako prvý) stojí hneď vedľa kapitána družstva, druhý libero bude ako posledný hráč.

8. Uveďte, či sú nasledujúce popísané činnosti v súlade s pravidlami (uveďte číslo pravidla, ktoré bolo, resp. nebolo porušené):

  1. Hráč pri príjme podania odbije loptu horným odbitím prstami dvakrát v rámci jednej akcie hrania s loptou. Povolené hranie s loptou – 9.2.3.2 Pri prvom odbití družstva sa lopta môže dotknúť rôznych častí tela po sebe s podmienkou, že dotyky sú súčasťou jednej akcie.
  2. Lopta sa dotkne pri blokovaní postupne troch častí tela (predlaktie, hlava, hrudník) v rámci jednej akcie hrania s loptou, pričom následne ju ten istý hráč odbije spodným odbitím smerom od siete do stredu svojho ihriska. Povolené hranie s loptou – 9.2.3.1 Pri blokovaní sa môžu vyskytnúť po sebe idúce dotyky u jedného alebo viacerých blokárov s podmienkou, že sú súčasťou jednej akcie 14.2 Následné (rýchle a plynulé) dotyky jedným alebo viacerými blokujúcimi hráčmi sú povolené s podmienkou, že sa uskutočnia počas jednej akcie. 14.4.1 Dotyk pri bloku sa nezapočítava ako odbitie družstva. Po bloku je družstvo oprávnené odbiť loptu ešte trikrát. 14.4.2 Prvé odbitie lopty po bloku môže vykonať ktorýkoľvek hráč, teda i hráč, ktorý sa dotkol lopty pri bloku. (14.4.1)
  3. Libero pri príjme podania pridrží loptu v rámci horného odbitia prstami. Nepovolené hranie s loptou – 9.2.2 Lopta nesmie byť chytená ani hodená.
  4. Loptu odbije libero horným odbitím prstami v prednej zóne (jednou nohou stál v prednej zóne), pričom po jeho nahrávke loptu odbil hráč na stranu súpera (lopta v momente útočného úderu bola celým objemom nad úrovňou horného okraja siete. Odbitie libera je povolené, ale následný útočný úder nad úrovňou siete po nahrávke libera prstami v prednej zóne je nedovolený 19.3.1.4 Ak libero nahráva loptu prstami zhora vo svojej prednej zóne, útočný úder nasledujúci po takejto nahrávke nesmie byť uskutočnený nad horným okrajom siete. Ak libero tak isto zahrá loptu mimo svojej prednej zóny, útočný úder sa môže uskutočniť bez obmedzenia. (1.4.1, 13.3.6, obr. 1b)

 

1. Definuj, v ktorých prípadoch je dotyk hráča s anténkou chybný a rozhodca ho musí odpískať.

Dotyk hráča s anténkou sa považuje za chybný, ak sa jej hráč dotkne v časti na sieťou (80 cm) počas akcie hrania s loptou.

2. Napíš, aký je postup a signalizácia rozhodcov a čiarových rozhodcov (uveď číslo obrázku z pravidiel) v prípade, že lopta sa dotkne stĺpu na upevnenie siete na strane druhého rozhodcu.

  • Čiarový rozhodca: Máva zástavkou a prstom ukazuje na stĺp (obr. 12/4).
  • Druhý rozhodca: Zapíska a signalizuje lopta mimo ihriska (obr. 11/15), následne označí družstvo, ktoré urobilo chybu, a zopakuje po prvom rozhodcovi stranu družstva, ktoré bude podávať (obr. 11/2).
  • Prvý rozhodca: V tomto prípade nesignalizuje druh chyby, ale iba družstvo, ktoré bude podávať (obr. 11/2).

3. Tréner družstva chcel vystriedať hráča v prerušení hry. Prvý rozhodca dal zapísknutím pokyn na podanie. Ešte pred samotným podaním hráč s tabuľkou na striedanie vstúpil do zóny striedania a zapisovateľ zvukovým znamením oznámil striedanie. Aký bude postup rozhodcu?

Rozhodca preruší hru, keďže ide o neoprávnenú žiadosť, ktorá zdržala hru potrestá družstvo za zdržiavanie a striedanie nepovolí. 15.11.1.1, 15.11.2, 16.1. Treba však zdôrazniť, že zapisovateľ napriek vstúpeniu hráča s tabuľkou do zóny striedania po zapísknutí prvého ropzhodcu na podanie už nesmie stlačiť zvukové znamenie!

4. Hráčka Poľska č. 2 pokazila podanie, čo znamenalo ôsmy bod pre Holandsko a tým aj technický oddychový čas. Po TTO podávalo družstvo Holandska. Holandský tréner ihneď po podaní vehementne signalizoval smerom k rozhodcom, že Poľky majú chybu v postavení – t.j. že hráčka č. 1 (nahrávačka) „zbieha” spoza hráčky č. 2 v zóne 1, pričom jednoznačne mala obe nohy bližšie k pravej postrannej čiare ako hráčka č. 2. Druhý rozhodca si však neuvedomil, že je celé družstvo posunuté o jedno postavenie „späť” a naznačil, že ich postavenie bolo v momente podania správne, pričom sa v rozohrávke pokračovalo a vyhralo ju družstvo Poľska.

  1. Aký by mal byť postup rozhodcov, ak si všimnú chybu hneď, t.j. v momente podania? Keďže chybu urobilo prijímajúce družstvo, druhý rozhodca zapíska chybu v postavení, označí hráčky , ktoré chybu spravili a následne po prvom rozhodcovi označí družstvo, ktoré bude podávať.
  2. Môže si druhý rozhodca po skončení rozohrávky overiť postavenie družstva Poľska a po zistení, že naozaj boli posunuté o jedno postavenie a jednoznačne bola počas úderu do lopty chyba v postavení, aj dodatočne zmeniť predchádzajúce rozhodnutie? Áno, môže, z dôvodu zachovania „fair play” by tak mal upraviť - po ozrejmení svojej chyby prvému rozhodcovi môže opraviť svoje predchádzajúce chybné posúdenie situácie na ihrisku.

Zároveň je potrebné v takejto situácii prostredníctvom kapitánky v hre napomenúť trénera Holandska za nešportové správanie.

 

5. Kapitán družstva, ktorý bol zároveň aj hrajúci tréner družstva, bol vo štvrtom sete zranený a vystriedaný (musel odísť do nemocnice na okamžité ošetrenie). Družstvo nemalo asistenta trénera. Za nového kapitána družstva bol označený hráč č. 1, ktorý však nebol na ihrisku. Za kapitána v hre bol preto označený nahrávač družstva - hráč č. 5. Neskôr v tom istom sete tréner vystriedal hráča č. 5 (kvôli posilneniu obrany družstva) za hráča č. 7. Ako kapitán v hre bol označený hráč č. 4. Družstvo rozohrávku prehralo a na ihrisko sa striedaním vrátil nahrávač – hráč č. 5. Po niekoľkých rozohrávkach hráč č. 5 požiadal o druhý oddychový čas. V otázke je mierny nesúlad (tréner musel odísť do nemocnice a hneď v tom istom sete vystriedal hráča).

  1. Povolí rozhodca oddychový čas po žiadosti hráča č. 5? Zdôvodni prečo! Keďže hráč č. 5 nie je kapitán v hre (tým je stále hráč č. 4 a tréner nie je prítomný), nemôže požiadať o oddychový čas (5.1.2, 5.1.2.3), rozhodca ho nepovolí (neoprávnená žiadosť). Len kapitán družstva príchodom na ihrisko automaticky preberá funkciu kapitána v hre.
  2. V prípade, že sa bude hrať piaty set, ktorý hráč bude prítomný pri žrebovaní? Novým kapitánom družstva bol určený hráč č. 1 (musí to byť v zapísané v poznámke, bude podpisovať na konci stretnutia zápis), takže on bude prítomný aj pri žrebovaní pre piatym setom.

 

6. Označ, ktorý z rozhodcov môže/musí odpískať uvedenú chybu a vždy uveď aj číslo pravidla (vrátane písmena) a číslo dohovoreného znamenia, ktoré rozhodca použije na označenie chyby:

Druh chyby 1R (A/N) Číslo pravidla 2R (A/N) Číslo pravidla Číslo dohovor. znamenia
lopta sa dotkne anténky na strane druhého rozhodcu N* A 24.3.2.3 obr. 11/15
hráč sa dotkne anténky nad sieťou počas akcie hrania s loptou na strane prvého rozhodcu A 23.3.2.3 c N obr. 11/15
hráči prijímajúceho družstva spravili chybu v postavení N* A 24.3.2.2 obr. 11/13
hráči podávajúceho družstva spravili chybu v postupe A 23.3.2.3 a N obr. 11/13
hráči podávajúceho družstva spravili chybu v postavení A 23.3.2.3 a N obr. 11/13
hráč prijímajúceho družstva stojí v momente úderu do lopty mimo ihriska N* A 24.3.2.2 obr. 11/22
dokončený útočný úder predného hráča z prednej zóny po nahrávke libera prstami v prednej zóny (lopta v momente dotyku pri útočnom údere je celým objemom nad úrovňou horného okraja siete) A 23.3.2.3 e N obr. 11/21
dokončený útočný úder zadného hráča zo zadnej zóny po nahrávke libera prstami z prednej zóny (lopta v momente dotyku pri útočnom údere je celým objemom nad úrovňou horného okraja siete) A 23.3.2.3 e N obr. 11/21
dokončený útočný úder libera z prednej zóny (lopta v momente dotyku pri útočnom údere je celým objemom nad úrovňou horného okraja siete) A 23.3.2.3.d A 23.3.2.4 obr. 11/21
uskutočnený blok zadného hráča A 23.3.2.3 g A 23.3.2.4 obr. 11/12
hranie v priestore súpera nad sieťou A 23.3.2.3 c N obr. 11/20
prelet lopty spodným priestorom preletu A 23.3.2.3 f N obr. 11/22

* V týchto situáciách môže chybu odpískať aj prvý rozhodca, hoci to nie je priamo uvedené v pravidlách. Každopádne je vhodnejšie, keď takúto chybu odpíska druhý rozhodca, ktorý je za to priamo zodpovedný.

7. Družstvo uviedlo do zoznamu hráčov v zápise o stretnutí dve liberá. V druhom sete bolo jedno z nich vylúčené (bolo v tom momente na ihrisku).

  1. Môže ho hneď vymeniť/zmeniť druhé libero alebo musí ísť na ihrisko pôvodný vymenený hráč, prebehnúť jedna rozohrávka a až následne môže dôjsť k výmene? Áno, môže ho vymeniť druhé libero (casebook 5.5).
  2. V prípade, že sa druhé libero zraní a nemôže pokračovať v hre, môže tréner požiadať o menovanie nového libera? Nie, menovanie nového libera sa nepovolí, družstvo bude pokračovať v hre len s jedným liberom (tým vylúčeným, ktoré môže v ďalšom sete znovu hrať).
  3. Aká by bola odpoveď na otázku b), ak by bolo prvé libero v druhom sete diskvalifikované? Áno, môže, nakoľko prvý libero sa stal neschopným pokračovť v hre až do konca stretnutia (diskvalifikácia) a druhý bol vyhlásený za neschopného pokračovať v hre. Menovať môže tréner ktoréhokoľvek hráča, ktorý je v momente menovania na lavičke družstva (okrem hráča, ktorého vymenil libero). Ani jeden pôvodný libero nemôže v stretnutí už nastúpiť.

 

Užívateľ

Zabudnuté heslo

Neprehliadnite

Facebook

Partneri

Logo: SVF Logo: MEVZA Logo: CEV Logo: FIVB Logo: volley-country Logo: Volejbal.sk

Staré stránky

Prejdite na staré stránky AVR.


Hlavné menu:
Vyhľadávanie: